Warsztat pisania scenariusza i dramatu

 
 
Warsztat pisania scenariusza i dramatu
 
Opłata za kurs:
200 zł wpisowe
2700 zł czesne - płatne jednorazowo przed rozpoczęciem kursu do dnia 12.10.2023 r.
30 zł koszt zaświadczenia ukończenia kursu
 
Czas trwania kursu: 6 miesięcy w systemie dwudniowych zjazdów weekendowych raz w miesiącu.
Ilość godzin: 96 godzin zajęć dydaktycznych
 
Daty zjazdów:
Miesiące: październik, styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj
 
Rekrutacja

 Osoby, które chcą zapisać się na kurs proszone są o:

1) wypełnienie formularza rekrutacyjnego online, dostępnego pod linkiem:  

 

2) przesłanie za jego pośrednictwem wypełnionego i podpisanego formularza RODO (wzór dostępny w formularzu rekrutacyjnym)

3) uiszczenie opłaty z tytułu wpisowego w wysokości 200 zł, podając w tytule: Imię i nazwisko oraz nazwę kursu


UWAGA! Wysyłając formularz prosimy o upewnienie się czy zostały przesłane zarówno pliki, jak i ankieta – należy użyć przycisków "Prześlij" znajdujących się w obydwu oknach dialogowych.

 

 

 

Wpłaty należy dokonywać na konto:

Instytut Badań Literackich PAN

 

ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa

Bank Gospodarstwa Krajowego 

 

 

Pytania dotyczące rekrutacji prosimy kierować na adres: podyplomowe@ibl.waw.pl

Telefon: 605-316-757 od poniedziałku do piątku w godz.9.00-16.00


 
 
Kierownik kursu:
Prof. dr hab. Anna Nasiłowska
 
 
Cel i specyfika kursu
Celem kursu jest napisanie przez uczestników scenariusza filmu, serialu, słuchowiska lub dramatu scenicznego, które mają szansę realizacji. Warsztaty rozpoczynają się od poszukiwania inspiracji do twórczego pisania. Po wstępnej selekcji pomysłów realizowana jest praca nad ich rozwojem. Działania skupiają się na poszukiwaniu interesującego bohatera, wyróżnieniu wątków, a następnie na pracy nad strukturą dramatyczną tekstu. Uczestnicy przyglądają się technice budowania scen, potem sekwencji, aby ostatecznie stworzyć solidną konstrukcję dla treści. Zarówno praca scenarzysty, jak i dramaturga to połączenie rzemiosła ze sztuką, dlatego analizie poddawane są artystyczne walory poszczególnych projektów oraz kontekst danej wypowiedzi.
 
Autor programu i koordynator kursu: Michał J. Zabłocki
 
 
Prowadzący zajęcia:
Michał J. Zabłocki
Małgorzata Sikorska-Miszczuk 
 
 
Program Kursu
 
 
Warsztat pisania scenariusza (prowadzi Michał J. Zabłocki)
Cel zajęć: samodzielne napisanie w profesjonalnym formacie scenariusza filmu krótko- średnio- lub pełnometrażowego (fabularnego) mającego szanse realizacji przez słuchacza kursu, w okresie 6-9 miesięcy. Ponadto kurs warsztatowy ma za zadanie zapoznanie uczestników z profesjonalnymi narzędziami pisarskimi, doskonalenie ich własnych projektów oraz zapoznanie z praktycznym związkiem scenariusza z produkcją filmową w Polsce.
Tematy wykładów i konwersatoriów w dziedzinie pisania scenariusza
1.                  Definicje dotyczące terminologii scenariuszowej i kompozycji dramaturgicznej w filmie (w tym adaptacja a scenariusz oryginalny, różnice między rodzajami a gatunkami filmowymi, relacje między partyturą informacyjną jaką jest scenariusz filmu a planowaniem produkcji; przydatne oprogramowanie komputerowe itp.)
2.                  Biblioteka scenarzysty – lektury podstawowe i dodatkowe (słuchacze otrzymają dokładny spis kilkudziesięciu pozycji książkowych dostępnych na polskim rynku wydawniczym) oraz najważniejsze pomocne portale internetowe
3.                  Założenia współpracy ze słuchaczami w dziedzinie samodzielnego (choć recenzowanego i konsultowanego) projektu scenariusza krótkiego filmu (fabularnego lub dokumentalnego); sposób pracy nad własnym tekstem oraz plan i rodzaj współpracy z wykładowcą
4.                  Źródła inspiracji tematów i wątków. Kwalifikacja gatunku i rodzaju filmu wybranego przez słuchacza oraz związane z tym problemy dotyczące charakteru postaci (protagonistów i antagonistów, osób drugoplanowych i tła); intryga jako centralne zagadnienie w wypadku dramaturgii filmu fabularnego, punkty zwrotne i ich rola, pointa oraz przesłanie całości scenariusza
5.                  Kolejność pracy nad scenariuszem czyli od pomysłu poprzez logline, streszczenie, treatment, nowelę itp. do pierwszej wersji (first draft)
6.                  Kompendium formy scenariusza filmowego (standard pisowni scenariuszowej w Polsce, znaczenie skrótów i oznaczeń w tekście, objętość, podstawowe zasady kompozycji dramaturgicznej)
7.                  Wszechstronna rola scenariusza w planowaniu obiektów zdjęciowych, środków inscenizacyjnych, informacji w didaskaliach dla realizatorów i odtwórców – co scenariusz musi zawierać a co jest tylko opcją
8.                  Rodzaje narracji: linearna, nielinearna, obiektywna, subiektywna lub nietypowa (np. dla filmu z jedną postacią, dla filmu realizowanego w jednym ujęciu itp.)
9.                  Omówienie fragmentów nadesłanych prac; metody autokorekty merytorycznej; script-doctoring a redaktor; podstawy recenzji
10.              Pułapki drzemiące przed scenarzystami i sposoby ich unikania (problematyka dóbr osobistych, prawo autorskie i inne elementy własności intelektualnej) oraz sposoby zagospodarowania gotowych scenariuszy.
11.              Rynek filmowy w Polsce, konkursy, stypendia i modele finansowania prac scenariuszowych; współpraca producenta ze scenarzystą i warianty relacji umownych (w tym omówienie głównych modułów typowej umowy producenta ze scenarzystą z punktu widzenia interesów twórcy); organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i problematyka dokumentowania udziału scenarzysty (metryka filmu jako podstawa wypłaty tantiem)
 
12.              Rola stowarzyszeń twórczych w ochronie prac scenarzystów (Gildia Scenarzystów Polskich, Koło Scenarzystów w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych, inne organizacje i stowarzyszenia pokrewne)
Zajęcia stacjonarne będą ilustrowane z rzutnika merytorycznymi prezentacjami i fragmentami scen z wybranych filmów. Ponadto słuchacze będą korespondować z wykładowcą ws. rozwoju swoich projektów indywidualnie; otrzymają drogą elektroniczną materiały pomocne przy pisaniu scenariusza, oraz sugestie obejrzenia konkretnych filmów; wypożyczą też (opcyjnie) od wykładowcy gotowe scenariusze filmowe znanych filmów oraz otrzymają inne pomoce naukowe.
 
 
 
informacje o prowadzących 
 
Michał J. Zabłocki – scenarzysta, producent filmowy. Dorobek filmowy na www.filmpolski.pl. Współpracownik plejady polskich reżyserów filmowych od 1972 r. Autor kilku scenariuszy filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym scenariusza filmu kinowego „Trick” (2010) przekonstruowanego także na miniserial dla TV Polsat. Kierownik kursu „Wytwórnia scenariuszy” w WFDiF w l.2013-2021. Autor sztuki „Teleportacja”; publicysta FilmPRO oraz Film&TV Kamera. Autor i wydawca kilkunastu książek o tematyce filmowej, w tym IV i V tomu Kompendium Producenta Filmowego. Realizator kilku biograficznych filmów dokumentalnych. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Od 2016 do chwili obecnej (2022) członek zarządu Koła Scenarzystów w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.
 
Małgorzata Sikorska-Miszczuk (ur. 10 czerwca 1964 w Warszawie) – polska librecistka, współczesna dramatopisarka i dramaturg, a także scenarzystka, autorka słuchowisk i sztuk dla dzieci.
Jako dramatopisarka debiutowała w 2006 roku dramatem Śmierć Człowieka-Wiewiórki w reż. Michała Libera. Spektakle na podstawie jej tekstów wystawiane były w Polsce i za granicą.
Otrzymała liczne nagrody, w tym Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną,(Popiełuszko, 2012), Nagrodę Grand Prix i Nagrodę Dziennikarzy na Festiwalu Teatroteka Fest (Walizka, 2017), a także Maskę Malty na Festiwalu Malta w 2021 roku za operę Czarodziejska góra.
Mieszka w Warszawie.
 
 
 
Informacje o sposobie zaliczenia.
Warunki zaliczenia:
warunkiem otrzymania zaświadczenia ukończenia kursu jest złożenie tekstu scenariusza lub dramatu albo wykonanie minimum 3 ćwiczeń w trakcie warsztatów.
Uczestnicy dokonują opłaty za zaświadczenie w wysokości 30 zł.

ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa, e-mail: archiwum@ibl.waw.pl